Assisi - Reisverslag uit Assisi, Italië van Metje Vosselman - WaarBenJij.nu Assisi - Reisverslag uit Assisi, Italië van Metje Vosselman - WaarBenJij.nu

Assisi

Door: Metje Vosselman

Blijf op de hoogte en volg Metje

04 Oktober 2009 | Italië, Assisi

Er zit een grote grijns op mijn gezicht die er niet meer af wil. Hier ben ik, midden in Italië en ik ben er notabene zelf naar toe gefietst. Aan de ene kant voelt het heel bijzonder om dit gedaan te hebben, aan de andere kant is het ook heel vertrouwd om hier te komen en een paar dagen door de vallei en de stad te (mogen) fietsen. Niet na een uurtje weer weg gaan, maar een poosje kunnen blijven, gewoon op een plein te gaan zitten, naar het gewoel te kijken en lekker te niksen, niets moet, alles mag. Gewoel? Ja, behoorlijk. Het is namelijk het weekend van 3 en 4 oktober en dat is “Festa di San Francesco”, het grote feest van deze stad en streek: de sterfdag van Sint Franciscus. En daar bouwen ze hier een behoorlijk feestje van. Compleet met grote verkleedpartijen, processies en missen waar de bisschoppen en hoogwaardigheidsbekleders (met sjerpen) elkaar verdringen voor de beste plek in de basiliek. Ze zijn hier erg goed in het commercieel uitmelken van ‘broeder Frans’. De onvermijdelijke souvenirstands verdringen elkaar rond de basiliek en een hotel hier in de stad heet Frate Sole (broeder zon) en het bijbehorende restaurant Sorella Luna (zuster maan), ja, dat zou Franciscus vast gewild hebben. Stilte is hier af en toe ver te zoeken. Was het slim van mij om deze periode hier te zijn? Het was in ieder geval heel slim om een appartement buiten de stad te bespreken, zodat ik net zo veel rust om me heen heb als ik wil. Afgezien van een kippenhok met haan, een aantal vieze, magere katten met vlooien en een legioen strontvliegen zijn hier in de verre omtrek geen levende wezens te bekennen. Overigens ken ik hier inmiddels genoeg mooie plekjes waar geen orgie heerst, zodat ik wat stilte betreft prima aan mijn trekken kom. Gisteravond zat ik in de kapel van het klooster van San Damiano te wachten op de vesper en te genieten van de stilte, komt er een monnik naar me toe om te melden dat de kerk gaat sluiten. Ik zeg: geen vesper? Nee, geen vesper, die werd gevierd in de basiliek in de stad compleet met de hele hoempapa waar ik net om heen gefietst was. Jammer! Maar ik had toch een uurtje in de kapel gezeten me te verheugen op de vesper, dus die voorpret heb ik in ieder geval gehad. Verder ben ik vandaag nog een keer al mijn favoriete plaatsen langs geweest, genieten van het feit dat ik hier ben, genieten van de manier waarop ik hier gekomen ben en me opladen voor de laatste 3 etappes van mijn reis; de tocht naar Rome. Morgen vertrek ik weer met mijn volle fiets en ben dan nog 3 dagen onderweg. Helaas wordt het niet een kwestie van uitrollen naar Rome, ook morgen en overmorgen zijn er nog flinke bergen te beklimmen en wordt het afzien, maar het belangrijkste doel heb ik behaald: Assisi! De beheerder van het internetcafe waar ik deze stukjes op mijn weblog zet, wenste me vrijdag nog een prettige vakantie. Ik zei dat het niet zozeer een vakantie was, maar dat ik in 5 weken van Holland naar Assisi was gefietst. Zijn mond viel open en zijn reactie was: “Holy shit, that is fantastic!” Ik zei: Yeah, I know, I feel fantastic!” Lieve mensen, denk nog een paar dagen aan me en geef me vleugels! Tot volgende week in Ermelo. Liefs: Metje

  • 04 Oktober 2009 - 15:00

    Jan:

    Hoi "KEI" er wordt door heel veel mensen naar je gevraagd. Ik moet je dus van iedereen de groeten doen dus bij deze. Geniet nog even van het mooie nog 3 dagen fietsen en een dag uitrusten dan zijn wij weer samen. Tot knufs.

  • 04 Oktober 2009 - 15:16

    Thea:

    Zet em op!

  • 04 Oktober 2009 - 15:49

    Helmich:

    Geweldig Metje, nog even en dan......

  • 04 Oktober 2009 - 18:28

    Anja :

    Hoi Metje,
    Wat geweldig dat je nu in Assisi ben aangekomen.
    Wat een prestatie! Geniet nog even van deze plaats, en dan op naar Rome. Ik lees graag je reisverslag. Ik zal het straks nog gaan missen.

    Groetjes van Anja v/d Scheer.

  • 04 Oktober 2009 - 21:02

    Ria Huibers:

    Succes met de laatste loodjes!! Je weet dat die het zwaarst zijn. Maar met Rome in zicht moet het niet zwaar meer voelen. Hou vol.

  • 04 Oktober 2009 - 21:22

    Gerrit Van Den Brink:

    Geweldig dat je doel hebt bereikt. Ik heb vandaag het zonnelied van Franciscus nog gezongen: altissimus onni potente. En heb goed nieuws: Franciscus komt naar Ermelo!
    (7 november in de Oude Kerk) Je krijgt van mij een gratis kaart.

  • 05 Oktober 2009 - 07:36

    Fam. Franken:

    Metje, wat een TOP prestatie. Super joh! Echt ontzettend knap van je en wat een doorzettingsvermogen. Geniet nu nog maar even lekker van je dagen in Italie.

    Groetjes,

    Gerjan, Marjan, Jasmijn en Gert Jan

  • 05 Oktober 2009 - 08:41

    Anneke:

    Haa die Metje,

    Wat geweldig dat je doorfietst naar Rome, ik begreep dat het karkas enige piep en kraak momenten heeft gekend, maar toch maak je het de hele voorgenomen reis. Voorzichtigheid geboden dit laatste stuk met bergen. En wist je tevoren niet helemaal zeker wat je in Assisi zou vinden..., in Rome wacht je een bijzonder warm onthaal! Laat die gedachte er mee voor zorgen dat je gewoon doorfietst. Dat kun je! Geniet van de laatste loodjes en van het weerzien!

  • 05 Oktober 2009 - 18:07

    Ina:

    ha metje,wat een ervaring zeg.nu ik je verslag net gelezen heb,heb jij er al weer een dagje klimmen opzitten.geweldig.geniet nog even van deze vrijheid.ik ben erg benieuwd naar je ervaringen tussen je regels door.sterkte met je laatste kilometers

  • 05 Oktober 2009 - 19:03

    Lucy:

    Hallo metje
    Wat is het een heerlijk gevoel dat je dat hebt b

    ereikt wat je wou Italie en nu nog naar Rome en dan naar huis heerlijk gevoel he goede reis en behouden thuiskomst liefs Lucy

  • 05 Oktober 2009 - 19:20

    Arda:

    "Holy shit"...ik zie het al helemaal voor me: het tafereel van de internetbeheerder met open mond, nadat hij jouw woorden tot zich heeft genomen over je fietsticht 'from holland'.....Jouw manier van vertellen en schrijven bevalt me steeds meer:-)
    ff zonder gekheid: ik meen het serieus.
    En reken er maar alvast op, dat deze 'journalist' weer bij je langskomt voor een interview, maar dan voor een verslag met als titel' 40 dagen zonder sex'....of zoiets? hihihhii.
    Zet'em nog ff op, Metje. Wat zullen die drie laatste fietsdagen nog zwaar zijn. Hier: pak aan: Een paar vleugels voor jou!
    Liefs, Arda

  • 06 Oktober 2009 - 10:12

    Fam Vd Weide:

    Hoi Metje,
    Groetjes aan de Paus Geniet extra van Rome, wij vinden het super van je!!!!!!

  • 07 Oktober 2009 - 13:23

    Henk En Pietie:

    Van harte gefeliciteerd met alles wat er deze dag te vieren valt. Je mag trots op jezelf zijn met deze geweldige overwinning!!!!!
    groetjes en een heel fijn weerzien met allen die je lief zijn.
    groetjes en tot ziens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Assisi

40 dagen zonder seks

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2009

Home sweet home

07 Oktober 2009

Rome sweet Rome

04 Oktober 2009

Assisi

02 Oktober 2009

De uitslag

24 September 2009

Venezia
Metje

Actief sinds 15 Aug. 2009
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 41909

Voorgaande reizen:

01 September 2009 - 11 Oktober 2009

40 dagen zonder seks

Landen bezocht: